Sony Xperia 1, Smartphone Pertama Guna Skrin OLED 4K

loading...
Jika sebelum ini Sony pernah menjadi pengeluar pertama di dunia yang hadir dengan telefon pintar menggunakan skrin 4K menerusi Xperia XZ Premium, kali ini perkara yang hampir sama juga berlaku apabila Sony hadir dengan telefon pintar pertama di dunia menggunakan paparan OLED 4K yang dinamakan Xperia 1.

Sony Xperia 1

Sony Xperia 1 bukan sahaja menawarkan paparan beresolusi ultra berdifinisi tinggi tetapi hadir dengan rekaan skrin nisbah 21:9, menjadikan rekaan telefon pintar ini agak panjang berbanding telefon pintar lain di pasaran.

Menariknya paparan CinemaWide ini, ia membawakan sokongan HDR untuk pengalaman menonton yang lebih imersif yang mampu memainkan kandungan HDR 21:9 di Netflix dan Amazon.

KAMERA

Bukan itu sahaja, Sony Xperia 1 turut menjadi telefon pintar pertama Sony yang dilengkapi tri kamera belakang, walaupun ciri ini sudah lama ada pada peranti keluaran lain, tri kamera belakang ini menempatkan tiga sensor 12MP yang mana sensor utama datang dengan bukaan f/1.6.

Ia juga diperketatkan dengan teknologi Optical SteadyShot (OIS+EIS) dan Dual Pixel autofocus. Dua sensor yang selebihnya pula membolehkan pengguna mengambil gambar jauh sehingga 2x zoom atau gambar bersudut ultra-lebar.

SUNTINGAN VIDEO

Rakaman video pada peranti ini membolehkan pengguna merakam video seperti di dalam filem menerusi mod CinemaPro pada nisbah 21:9.

Sony turut menyertakan CineAlta pada aplikasi Cinema Pro yang mana membolehkan pengguna menyunting video, pengubah warna, dan menguruskan projek video terus pada telefon pintar.

GAME

Bagi permainan mudah alih pula, buat masa ini Fortnite antara permainan yang menyokong ciri penuh pada skrin memanjang ini.

SPEAKER

Untuk bunyi sekeliling yang lebih menyeluruh, ia menyediakan sistem speaker stereo berteknologi Dolby Atmos.

RAM

Peranti ini diperkasakan dengan cip pemproses Qualcomm Snapdragon 855 dan 6GB RAM bersama pilihan storan 64GB atau 128GB – juga boleh diperluaskan dengan kad microSD sehingga 512GB.

BATERI

Sony Xperia 1

Melihat pada bateri, ia cuma dibekalkan dengan kapasiti bersaiz 3,330mAh serta menyokong ciri USB Power Delivery (PD) tetapi tidak diberikan terus dari kotak.

KALIS AIR

Sony Xperia 1 didatangkan dengan kerangka badan kalis air dan debu IP68, panel Corning Gorilla Glass 6, dan pengimbas cap jari pada bahagian sisi kerangka terpisah dengan butang kuasa.

HARGA

Perant ini akan berada di pasaran sekitar bulan Mac hingga Jun pada harga yang belum didedahkan lagi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: teknoratz

from SentiasaPanas https://ift.tt/2Ef6yoM via IFTTT
SHARE

Author

Hi, Its me Hafeez. A webdesigner, blogspot developer and UI/UX Designer. I am a certified Themeforest top Author and Front-End Developer. I'am business speaker, marketer, Blogger and Javascript Programmer.

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

Artikel Pilihan

loading...