loading...
Sekiranya kereta terbiar lama, ada pelbagai masalah boleh muncul dan antara masalah paling biasa berlaku adalah kondisi bateri, yang jika terminal atau fius tenaga tidak dicabut, bateri mudah rosak dan tidak tahan lama.
Selain bateri, ada juga komponen lain yang perlu diawasi pemilik kenderaan. Contohnya, aspek luaran kereta.
Mungkin ada najis burung mengotori badan kereta atau kondisi komponen daripada bahan getah seperti wiper, getah pintu, tayar dan lain-lain.
Sebut mengenai tayar kereta, ini komponen paling penting kerana diperlukan untuk bergerak dan menampung beban kenderaan.
Material tayar dihasilkan berasaskan kompaun getah lembut untuk memberikan keselesaan dan cengkaman ketika memandu.
Salah satu masalah tayar yang biasa dialami pemilik adalah kemunculan kesan rata pada tayar yang juga dipanggil 'flat spot' (atau 'flatspotting').
APA ITU 'FLATSPOTTING'?
Flat spot adalah situasi tayar mengalami kesan rata pada bawah tayar, iaitu bahagian tayar yang menyentuh permukaan jalan di kawasan parkir.
Situasi ini biasanya berlaku jika kereta diletakkan dalam keadaan sama lebih 30 hari secara berterusan.
Tahap permasalahan itu berbeza mengikut kondisi permukaan kawasan parkir, jenis kereta dan tayar.
Masalah jadi lebih ketara sekiranya kereta diletakkan atau permukaan keras sedangkan kompaun tayar pula jenis lembut.
Situasi tayar (yang lembut) perlu menampung dan menyerap semua beban kereta selama mana ia tidak bergerak pada satu-satu posisi, sehingga tayar mula mengempis
LANGKAH PENJAGAAN
Tukar kedudukan tayar mengikut hari.
Langkah Pertama:
Sentiasa gerakkan kereta setiap dua minggu. Ini boleh dilakukan bersama langkah penjagaan bateri untuk kereta yang tidak dipandu lama.
Seandainya kereta tidak dapat bergerak, cukup sekadar keluar dari parkir kereta dengan mengundur ke depan dan kebelakang.
Bagi penghuni pangsapuri, bolehlah saling tukar petak parkir dengan jiran. Jika di rumah sendiri, boleh cuba keluar parkir dan tukar posisi parkir.
Tindakan menukar kawasan tayar akan mengelakkan kesan rata terbentuk akibat tidak bergerak.
Langkah Kedua:
Ini perlu dibuat bersama langkah pertama. Sekali lagi diingatkan, langkah pertama wajib dibuat kerana kereta anda tidak boleh diparkir dalam satu posisi saja dalam jangka masa lama.
Boleh lihat gambarajah di atas tentang contoh putaran kedudukan tayar yang bersesuaian mengikut bilangan hari.
Pastikan tekanan udara dalam tayar sentiasa mencukupi, atau lebihkan 1 atau 2 PSI. Ini bagi memastikan tayar mempunyai cukup tekanan udara bagi menampung berat kereta.
Langkah Ketiga:
Jangan simpan barang yang tidak berguna dalam kereta kerana boleh menambah beban ke atas tayar. Kereta bukan stor!
Keluarkan semua barang tersebut, cukup sekadar apa yang perlu ada dalam kereta tetapi, janganlah sampai kerusi belakang pun hendak dicabut sebab tiada penumpang.
KAEDAH PEMULIHAN
Kaedah Pertama:
Ada kajian pakar tayar mendakwa masalah flat spot mungkin boleh di atasi dengan memandu kereta lebih 30 minit.
Lihat graf di atas dan ingat, pemanduan dengan tayar tidak bulat sepenuhnya memang tidak selesa.
Namun, ada yang berpendapat, walaupun tayar sudah kembali bulat (selepas dipam atau dipandu) ia cuma bersifat sementara kerana kondisi tayar sudah tidak seelok dulu. Jadi, prestasi tayar sudah tidak sama seperti sedia kala.
Kaedah Kedua:
Tukar tayar baharu. Pedih, tetapi ini sahaja jalan paling selamat dan diyakini 100 peratus boleh memulihkan prestasi tayar kereta anda.
PENUTUP
Langkah pencegahan yang baik pasti lebih elok daripada langkah pemulihan namun, apa dialami setiap pemilik kenderaan adalah berbeza sama ada dari segi bajet, persediaan dan peruntukan masa. Diharapkan artikel ini mampu membantu.
Pastikan tekanan udara dalam tayar kereta ada sentiasa mencukupi dan kereta sentiasa dipantau.
Fakta menarik, tahukah anda tayar jentera Formula Satu (F1) akan dicabut dalam kawasan PIT untuk mengelakkan kesan flat spot.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
sumber: pandulaju
from SentiasaPanas https://ift.tt/2z5rtMx via IFTTT
Selain bateri, ada juga komponen lain yang perlu diawasi pemilik kenderaan. Contohnya, aspek luaran kereta.
Mungkin ada najis burung mengotori badan kereta atau kondisi komponen daripada bahan getah seperti wiper, getah pintu, tayar dan lain-lain.
Sebut mengenai tayar kereta, ini komponen paling penting kerana diperlukan untuk bergerak dan menampung beban kenderaan.
Material tayar dihasilkan berasaskan kompaun getah lembut untuk memberikan keselesaan dan cengkaman ketika memandu.
Salah satu masalah tayar yang biasa dialami pemilik adalah kemunculan kesan rata pada tayar yang juga dipanggil 'flat spot' (atau 'flatspotting').
APA ITU 'FLATSPOTTING'?
Flat spot adalah situasi tayar mengalami kesan rata pada bawah tayar, iaitu bahagian tayar yang menyentuh permukaan jalan di kawasan parkir.
Situasi ini biasanya berlaku jika kereta diletakkan dalam keadaan sama lebih 30 hari secara berterusan.
Tahap permasalahan itu berbeza mengikut kondisi permukaan kawasan parkir, jenis kereta dan tayar.
Masalah jadi lebih ketara sekiranya kereta diletakkan atau permukaan keras sedangkan kompaun tayar pula jenis lembut.
Situasi tayar (yang lembut) perlu menampung dan menyerap semua beban kereta selama mana ia tidak bergerak pada satu-satu posisi, sehingga tayar mula mengempis
LANGKAH PENJAGAAN
Tukar kedudukan tayar mengikut hari.
Langkah Pertama:
Sentiasa gerakkan kereta setiap dua minggu. Ini boleh dilakukan bersama langkah penjagaan bateri untuk kereta yang tidak dipandu lama.
Seandainya kereta tidak dapat bergerak, cukup sekadar keluar dari parkir kereta dengan mengundur ke depan dan kebelakang.
Bagi penghuni pangsapuri, bolehlah saling tukar petak parkir dengan jiran. Jika di rumah sendiri, boleh cuba keluar parkir dan tukar posisi parkir.
Tindakan menukar kawasan tayar akan mengelakkan kesan rata terbentuk akibat tidak bergerak.
Langkah Kedua:
Ini perlu dibuat bersama langkah pertama. Sekali lagi diingatkan, langkah pertama wajib dibuat kerana kereta anda tidak boleh diparkir dalam satu posisi saja dalam jangka masa lama.
Boleh lihat gambarajah di atas tentang contoh putaran kedudukan tayar yang bersesuaian mengikut bilangan hari.
Pastikan tekanan udara dalam tayar sentiasa mencukupi, atau lebihkan 1 atau 2 PSI. Ini bagi memastikan tayar mempunyai cukup tekanan udara bagi menampung berat kereta.
Langkah Ketiga:
Jangan simpan barang yang tidak berguna dalam kereta kerana boleh menambah beban ke atas tayar. Kereta bukan stor!
Keluarkan semua barang tersebut, cukup sekadar apa yang perlu ada dalam kereta tetapi, janganlah sampai kerusi belakang pun hendak dicabut sebab tiada penumpang.
KAEDAH PEMULIHAN
Kaedah Pertama:
Ada kajian pakar tayar mendakwa masalah flat spot mungkin boleh di atasi dengan memandu kereta lebih 30 minit.
Lihat graf di atas dan ingat, pemanduan dengan tayar tidak bulat sepenuhnya memang tidak selesa.
Namun, ada yang berpendapat, walaupun tayar sudah kembali bulat (selepas dipam atau dipandu) ia cuma bersifat sementara kerana kondisi tayar sudah tidak seelok dulu. Jadi, prestasi tayar sudah tidak sama seperti sedia kala.
Kaedah Kedua:
Tukar tayar baharu. Pedih, tetapi ini sahaja jalan paling selamat dan diyakini 100 peratus boleh memulihkan prestasi tayar kereta anda.
PENUTUP
Langkah pencegahan yang baik pasti lebih elok daripada langkah pemulihan namun, apa dialami setiap pemilik kenderaan adalah berbeza sama ada dari segi bajet, persediaan dan peruntukan masa. Diharapkan artikel ini mampu membantu.
Pastikan tekanan udara dalam tayar kereta ada sentiasa mencukupi dan kereta sentiasa dipantau.
Fakta menarik, tahukah anda tayar jentera Formula Satu (F1) akan dicabut dalam kawasan PIT untuk mengelakkan kesan flat spot.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
- 4 Cara Penjagaan Kereta Ketika Perintah Kawalan Pergerakan
- 5 Punca Utama Mengapa Kereta Anda Bergegar
sumber: pandulaju
0 comments:
Post a Comment