loading...
Setelah menunaikan sembahyang asar, saya terus berlegar-legar dalam bilik surau. Datuk membaca al-Quran, Haji Basilam terus berwirid panjang. Andi Kamarool baring terlentang di bucu surau, sepasang matanya merenung siling surau. Barangkali dia sedang pasang angan-angan tentang Mia agaknya.
Agaknya dia sedang membayangkan dirinya berjalan berdua-duaan dengan Mia di padang lapang. Mereka berkejar-kejaran, berjatuh-jatuhan di tanah lapang. Saling gelak ketawa.
Biarlah Andi Kamarool dengan dunianya, bisik batin saya sambil mengeliat.
"Hummmmm..."
Saya menoleh ke arah Andi Kamarool yang mengeluh. Kedudukannya sudah berubah, kalau tadi dia menelentang kini dia meniarap pula. Datuk dan Haji Basilam masih seperti tadi.
Saya berubah tempat dari penjuru sebelah kanan, bergerak ke penjuru kiri dan pada saat itu sepasang mata saya tertumbuk ke arah beberapa keping sejadah yang tersangkut di dinding.
Sesungguhnya, saya tidak berminat dengan sejadah yang dilipat tiga segi serta ditindih dengan anak lesung batu. Terletak betul betul dibawah jendela yang daunnya tertutup rapat.
Kerana kedudukannya terasing dari sejadah-sejadah yang lain dan ditindih dengan anak lesung batu pula, membuat saya tidak sabar-sabar untuk melihat rupa dan bentuk sejadah tersebut.
Tanpa mahu membuang masa, anak lesung batu saya tolak, sejadah yang berlipat tiga terus ditarik dan dibentangkan atas lantai.
Bila sejadah terhampar di depan mata, saya terlihat potret harimau. Badan harimau berwarna kuning dengan belang-belang hitam berlatar belakangkan pepohon yang menghijau segar.
Saya tatap potret muka harimau untuk beberapa saat dan saya rasa sepasang telinga dan matanya bergerak.
Dan pada saat itu juga, seluruh urat saraf terasa lemah, darah jadi gemuruh dan perasaan jadi gementar.
Saya renung ke arah datuk, Haji Basilam dan Andi Kamarool, semuanya tidak merenung ke arah saya.
Cepat-cepat sejadah aneh itu saya lipat tiga kembali, lalu saya tindih dengan anak lesung batu. Tempat itu segera saya tinggalkan, bergerak perlahan-lahan ke arah Andi Kamarool.
Buat beberapa saat, saya terpaksa duduk bersila di hujung kepala Andi Kamarool untuk menenangkan perasaan dan menghilangkan darah gemuruh yang berlari dalam urat saraf.
Bila perasaan kembali normal, saya segera mendekati Haji Basilam yang secara kebetulan sudah selesai wirid.
"Kenapa muka kamu nampak cemas Tamar?"
"Tak adalah, saya macam biasa."
"Kalau begitu, aku yang salah pandang," kata Haji Basilam sinis.
Debar hati di kala itu hanya Allah saja yang tahu. Haji Basilam bangkit dari duduknya.
Kerana merasa tidak selesa, Andi Kamarool terus duduk dan kemudian berdiri. Datuk menutup Quran dan meletakkan di atas rak.
Haji Basilam melangkah ke tengah surau dengan diikuti oleh datuk. Mereka berhenti di situ.
"Sekarang kita pergi ke rumah lain. Kita bermalam di situ," kata Haji Basilam kepada datuk.
"Ayuh, kita pergi sekarang," balas datuk sambil melemparkan pandangan ke arah saya dan Andi Kamarool.
Kami (saya, Andi Kamarool dan datuk) dibawa oleh Haji Basilam menuju ke sebuah rumah yang terletak di sebelah kanan rumah batu besar.
Jaraknya dengan rumah batu besar, kira-kira sepelaung saja. Dengan tenang, Haji Basilam membuka pintu.
"Naiklah," katanya dari ambang pintu.
Datuk pijak anak tangga dengan teliti dan akhirnya tubuh datuk hilang ditelan pintu rumah.
Saya dengan Andi Kamarool saling berpandangan, siapakah yang harus naik dulu? Saya atau Andi Kamarool.
Lapang rasa dada, bila Andi Kamarool mendahului saya memijak anak tangga rumah. Saya mengekori dari belakang.
Kalau ada bencana, pasti Andi Kamarool menerima risikonya terlebih dahulu dan saya masih ada kesempatan untuk mengelak atau cabut lari.
Berada dalam perut rumah tubuh terasa sejuk sekali. Haji Basilam tidak ambil peduli kehadiran kami.
Dia asyik memberi penerangan tentang rumah papan kepada datuk. Saya lihat datuk anggukkan kepala saja.
MEJA
Rumah papan tiga bilik itu mempunyai ruang tamu yang luas. Tersedia sebuah meja bundar (bulat) yang diperbuat dari papan jati, di kelilingi empat kerusi rotan.
Di tengah bundar ada patung harimau sedang tidur dibuat dari tembikar.
Tidak jauh dari meja bundar, tersedia meja empat persegi yang dibuat dari kayu cengal beralaskan cermin tebal.
Di bawah cermin tersedia potret harimau dengan sepasang mata bersinar. Potret harimau itu nampak seperti hidup.
Kerana emosi terganggu mendorong saya bertindak, menarik kain tutup meja berwarna kuning di bawah meja bundar, lalu menutup potret harimau Sumatera itu.
"Eh tamar, jangan kamu kacau meja tu. Itu meja tulis bapa Mia, sebaiknya kamu beredar dari situ," teriak Haji Basilam. Gerak-geri saya dapat dikesannya.
"Saya tak tahu Tuk Aji."
"Aku lupa nak cakap tadi, dulu meja kaca tu di tempatkan di rumah batu, kemudian di pindahkan ke sini."
"Kenapa dipindahkan ke rumah kecil Tuk Aji?" soal Andi Kamarool.
Saya lihat Haji Basilam menggigit bibir. Ia seperti keberatan mahu menjawab pertanyaan Andi Kamarool.
"Pelik juga, dari rumah batu dipindahkan ke rumah papan," kata saya.
Dan kali ini saya lihat Haji Basilam melagakan gigi atas dengan gigi bawah beberapa kali. Dia mundar-mandir di depan kami dan akhirnya berhenti di depan saya.
"Sebabnya..." Haji Basilam tidak meneruskan kata-kata.
Dia renung muka datuk buat beberapa saat. Bila datuk anggukkan kepala, Haji Basilam pun meneruskan percakapan yang tersangkut.
"Sebabnya, Mia selalu terlihat bentuk manusia yang menyerupai bapanya membaca dan menulis di meja itu waktu tengah malam, terutama pada malam Jumaat dan Isnin. Kadang-kadang dia nampak anak harimau bermain atas meja tu."
"Haaaa..." mulut saya terlopong.
Dengan serta merta bulu roma saya berdiri. Saya segera beredar dari tepi kaca empat segi.
"Bagus jangan dekat meja itu," puji Haji Basilam.
Dia melihat saya beredar disisi tanpa mempedulikan Andi Kamarool yang sedang berbual dengan datuk.
Dari bibir jendela, saya menatap pepohon yang hijau damai di lereng bukit, hati terhibur melihat awan gemawan berarak lembut bersama kicau burung. Dedaun kelapa melintuk-lintuk disentuh bayu petang yang bertiup lembut.
Haji Basilam bergerak menuju ke arah datuk dan Andi Kamarool.
"Memang saya tak duga, abang Aji nak singgah dan bermalam di sini," suara datuk menerkam gegendang telinga saya.
"Bukan apa-apa, aku cuma nak beri pengalaman baru kepada cucu kamu dan kawannya. Aku tak mahu mereka dengar cerita yang bukan-bukan, kemudian mereka percaya dengan cerita itu lalu dihebahkan kepada orang lain, sedangkan mereka sendiri tak tengok," terang Haji Basilam.
"Maksud abang Aji?" tanya datuk.
"Mereka berdua pernah bagitau aku yang mereka pernah dengar cerita-cerita pelik dan aneh di Kerinci ni. Jadi aku mahu mereka tengok sendiri apakah cerita yang mereka dengar itu benar atau sekadar cerita saja."
"Saya faham sekarang, tapi..."
"Tapi apa?" Haji Basilam tentang biji mata datuk.
"Soalnya, beranikah budak berdua tu menghadapinya?"
"Kita tengok dulu, kalau dia orang boleh, kita biarkan. Kalau dia orang tak boleh kita suruh diorang undur."
"Saya setuju," suara datuk riang benar. Ada senyum berlari di kelopak matanya.
BULAT
Bila dialog antara Haji Baslam dengan datuk tidak dapat ditangkap oleh gegendang telinga, saya segera menoleh ke arah mereka. Ingin mengetahui kenapa mereka diam.
Dan pada saat itu saya dapati Andi Kamarool sudah berubah tempat. Dia membelek-belek kitab lama di bawah meja bulat.
Andi Kamarool mencangkung di situ, macam anjing merenung tulang.
"Berapa lama agaknya kita di sini abang Aji?"
"Ikut keadaan," sahut Haji Basilam sambil menyuruh datuk masuk ke bilik tengah untuk berehat.
"Abang Aji bilik mana?"
"Aku di bilik dekat pintu masuk."
"Kalau begitu, budak-budak berdua di bilik sebelah kiri," datuk menoleh ke arah saya dan Andi Kamarool, sebelum dia merenung ke arah bilik yang terbuka sebelah.
Di sebelah kanan pintu (lebih tetapnya dinding sebelah luar) tersangkut sebilah sundang. Di hujung sundang tergantung pedang lama tanpa sarung. Mata pedang nampak berkarat.
Melihat pintu bilik yang terbuka separuh, sundang dan pedang tanpa sarung membuat hati saya berat sekali untuk menginap dibilik tersebut.
"Saya dengan Andi tidur dibilik itu, Tuk Aji," saya meluruskan jari telunjuk ke arah pintu bilik yang terbuka separuh.
Pertanyaan saya tidak dijawab oleh Haji Basilam. Dia hanya tersenyum.
"Belum tentu kamu berdua boleh tidur di situ," jawapan dari Haji Basilam membuat jantung saya berdebar. Seribu persoalan menari-nari dalam kotak minda saya.
"Habis kami tidur di mana?" Andi Kamarool minta kepastian.
"Aku mahu kamu berdua tidur di anjung rumah batu."
"Anjung rumah batu mana Tuk Aji," potong saya.
"Di anjung rumah batu Mia."
"Minta maaf," celah Andi Kamarool.
Haji Basilam ketawa, datuk menggelengkan kepala mendengar ungkapan yang diluahkan oleh Andi Kamarool.
"Jangan mudah mengalah sebelum mencuba, kamu berdua boleh tahu siapa Mia yang sebenar."
Saya dan Andi Kamarool kerutkan kening dan serentak kami merenung muka Haji Basilam dengan seribu persoalan.
Ternyata reaksi kami tidak mengejutkan Haji Basilam, malah dia mempamerkan senyum sinis.
Tanpa mahu mengikuti perkembangan selanjutnya, datuk terus melangkah ke dalam kamar yang dikhaskan untuknya.
Haji Basilam mengikuti datuk sehingga di ambang pintu bilik.
"Aku nak bawa budak-budak ni keluar."
"Silakan abang Aji," sahut datuk dari dalam kamar.
Kerana sudah tahu matlamatnya, saya dan Andi Kamarool keberatan memenuhi ajakan Haji Basilam itu. Walaupun dia sudah berada di muka pintu.
"Mari, kenapa diam di situ," suara Haji Basilam lembut. Dan kami tidak berupaya membantah. Akur dengan kemahuannya.
Saya dan Andi Kamarool mengekori Haji Basilam menuju ke rumah batu besar. Lagi sekali kami terdampar di ruang tamu rumah batu.
Bila berdepan dengan Mia, keresahan di hati pun berakhir. Jauh di sudut hati, saya amat mengagumi kecantikannya.
Dia kelihatan lemah-lembut dan bersopan santun. Saya kira Andi Kamarool juga sependapat dengan saya.
"Si Andi dan Tamar nak melawat kawasan rumah kamu, Mia."
"Boleh ayah bawalah."
"Begini Mia, kamu sendiri yang bawa mereka."
"Ayah nak ke mana?"
"Aku nak berehat, lagipun mereka nak tidur di anjung rumah kamu," kata Haji Basilam sambil bangun.
Tanpa mahu merenung ke arah saya dan Andi Kamarool, Haji Basilam melangkah keluar dari ruang tamu.
Saya dan Andi Kamarool termanggu kerana tidak menduga Haji Basilam membuat keputusan begitu drastik sekali.
Sepasang biji mata Mia silih berganti menatap kami. Dia bagaikan tahu apa yang bergolak dalam lubuk hati saya dan Andi Kamarool.
"Cakap dengan jujur, kamu berdua pernah mendengar cerita yang pelik-pelik tentang aku," soal Mia.
Serentak kami gelengkan kepala.
"Ayah tak cerita apa-apa?"
"Tak ada," jawab kami serentak.
GARU
Buat beberapa detik Mia menggaru-garu pangkal dagunya dengan jari kelingking. Kemudian dia menarik nafas kelegaan. Mia puas hati dengan penjelasan yang kami luahkan.
"Mari," Mia renung muka kami sekali lagi. Ia terus bangun dari kerusi dan melangkah ke pintu.
Kami terus mengekorinya, sebaik sampai di halaman, Mia tidak meneruskan langkah. Dia terus duduk dibangku panjang.
"Kenapa Mia? Kamu sangsi dengan kami," tanya saya.
"Tidak," dia terus bangun.
"Tapi aku..."
"Tapi apa Mia?" potong Andi Kamarool.
Mia senyum dengan sepasang mata yang cantik, bercahaya menampar wajah Andi Kamarool.
Hati saya terus berdebar. Mia terlalu banyak berteka teki dalam hal ini, fikir saya dalam hati. Rasa meluat dan benci kepadanya mula bermain dalam diri.
"Terus terang saja dengan kami Mia," saya merayu.
"Kalau jumpa benda-benda ganjil jangan terkejut. Aku tahu ada pelbagai cerita tentang rumah ni, kerana kamu datang bersama ayah, aku yakin kamu ikhlas, aku harap kamu berdua dapat mencari perkara yang ganjil tu," tambah Mia.
"Kami faham Mia, cerita di luar kadang-kadang lebih hebat dari cerita sebenar. Memang adat manusia suka menambah cerita," Andi Kamarool memberikan pendapat.
"Barangkali cakap Andi betul," balas Mia bersama senyuman dan jelingan manja ke arah Andi Kamarool yang wajahnya mirip pelakon Mustapha Kamal (semasa muda dulu).
Jelingan dan senyuman segera dibalas oleh Andi Kamarool dan Mia nampak tergamam sedikit.
Saya kira, antara mereka ada getaran rasa yang terpancar dari senyuman dan kerlingan.
"Mari kita mulakan."
"Ayuh," jawab saya dan Andi Kamarool serentak.
Untuk melawat seluruh kawasan rumah batu lama itu, perjalanan di mulakan dari sebelah kiri halaman menuju ke kanan.
Berjalan-jalan di kawasan rumah yang luas, di bawah sinar matahari petang yang memancar lembut memang menyeronokkan. Tetapi sebagai manusia saya tetap berhati-hati.
"Mia duduk seorang di sini?" saya bertanya dalam usaha mengatasi rasa jemu berjalan.
"Iya saya tingal seorang. Kenapa Tamar tanya perkara macam tu?"
"Sengaja tanya, saya kira Mia seorang perempuan yang berani."
Mia terdiam, langkah yang rancak diperlahankannya. Kicau burung terus mengasak lubang telinga kami. Di udara kelihatan helang liar terbang rendah.
"Keluarga saya percaya, saya dikawal oleh nenek sendiri. Dalam bahasa di sini sebut Opung," penjelasan yang diungkapkan oleh Mia itu membuat kami bingung.
Haji Basilam tidak pernah menyebut tentang nenek Mia. Saya renung ke kiri dan ke kanan dan ke arah rumah batu, mudah-mudahan biji mata saya dapat mengesan rupa paras nenek Mia. Harapan saya tidak menjadi kenyataan.
"Tapi, sejak tadi kami tak nampak nenek Mia?" Andi Kamarool pula bertanya dalam nada suara yang membayangkan rasa cemas.
"Dia datang bila dipanggil."
"Kami ingin bertemu dengannya Mia," saya hulurkan permintaan.
"Datuk nenek tidak datang secara fizikal."
"Kenapa begitu Mia?" saya mula cemas.
"Datuk dan nenek saya sudah mati."
"Huhhhhh..." keluh saya.
Seluruh sendi kaki terasa lemah. Bagaikan tidak berdaya mahu melangkah. Mahu saya nyatakan pada Mia supaya membatalkan saja melawat kawasan rumahnya.
"Mia kita berhenti di sini."
Permintaan saya tidak dihampakan. Mia sedia berhenti di bawah pokok besar dan duduk atas batang kayu tumbang yang terdapat di situ.
"Mia, kamu harus berterus terang dengan kami. Cerita kamu menimbulkan macam-macam sangkaan buruk di hati," begitu spontan Andi Kamarool menyuarakan suara hatinya.Tanpa segan-segan dia terus duduk.
"Pada kamu berterus terang tetapi, kami tidak dapat menangkap maksud dari kata-kata kamu, Mia."
"Jadi, kamu mahu aku cerita cara terang-terangan Andi?"
"Iya, sudah mestinya begitu."
"Semua keluarga percaya, datuk nenek kami keturunan manusia harimau. Bapa saya, emak saya, adik beradik dan saya memang manusia keturunan harimau. Apa kamu berdua sudah puas dengan penjelasan ini, mari aku tunjukkan buktinya."
Sebelum menyahut pelawannya itu, saya dan Andi Kamarool didakap keresahan. Saya melangkah ke kiri dan ke kanan di hujung batang kayu. Andi Kamarool, sekejap duduk, sekejap bangun. Mia tetap tenang.
"Macam mana! Setuju ikut aku?"
Mia minta kepastian. Kami masih belum dapat memberikan jawapan pasti.
"Sekarang macam mana, kamu berdua setuju atau tidak?" ulang Mia.
"Setuju," sahut saya.
Andi Kamarool terkejut dengan tindakan saya itu.
"Kalau dah setuju mari ikut saya."
"Ke mana Mia?" Andi Kamarool mula ragu-ragu.
"Berpatah balik ke rumah batu."
"Jum..." saya memberi keputusan muktamad.
Kami terus mengikuti Mia. Anehnya, dia membawa ke bahagian belakang rumah dan kami di suruh masuk ikut pintu dapur, bukannya ikut pintu hadapan.
Ini membuat perasaan saya semakin cemas. Ruang dapur yang luas, bersih dan teratur saya renung setiap sudut.
Pinggan mangkuk, cawan dan piring dari luar negeri tersusun rapi dalam rak. Saya dan Andi Kamarool mengambil sikap membisu.
SUDUT
Mia membawa kami ke sebuah bilik di sudut ruang dapur. Dengan perlahan-lahan dia menolak daun pintu.
Memang, Mia tidak berusaha untuk masuk ke kamar tersebut. Malah dia mengingatkan saya dan Andi Kamarool supaya jangan menyentuh papan atau pintu kamar.
Dalam kamar yang agak luas itu tersedia sebuah katil besi, tilam yang ditutup dengan kain cadar berwarna putih. Ada percikan darah yang sudah kering pada cadar tersebut.
"Nampaknya, bilik ini tidak digunakan."
"Memang betul cakap kamu Tamar," Mia renung biji mata saya.
"Dulu, siapa yang tinggal di sini Mia?" Andi Kamarool pula bertanya.
"Ini bilik nenek. Sejak dia mati, bilik ini terus kosong, tak ada siapa yang mahu duduk di situ. Orang tua saya dan abang sendiri tak suka melihatnya, kecuali saya sekali-sekala datang menjenguk dari luar. Saya tak berani masuk."
Penjelasan dari Mia membuat saya dan Andi Kamarool undur dua tiga tapak ke belakang. Tidak mahu mendekati dinding atau pintu bilik.
"Kesan darah di cadar tu, darah siapa Mia?"
Akibat pertanyaan yang saya ajukan, Mia menarik nafas dalam-dalam. Ada keresahan dalam hati terpamer di wajahnya.
Dia seperti kurang senang dengan tindak tanduk saya yang banyak bertanya.
Buat beberapa ketika, Mia menundukkan kepalanya merenung lantai simen dapur. Dia seperti bertafakur seolah-olah mengasingkan dirinya dengan kami dan dunia luar.
Saya dan Andi Kamarool segera mempersiapkan diri untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal terjadi.
Manalah tahu, dengan tiba-tiba Mia menjelma menjadi harimau betina lalu membaham kami.
Sudah lima minit masa berlalu, keadaan Mia tetap seperti tadi. Situasi begini membuat degup jantung saya dan Andi Kamarool bertambah hebat.
Keadaan ruang bertambah suram kerana matahari sudah pun jatuh di kaki langit. Bebunga senja mula menguasai kawasan sekitar rumah.
"Mia, kalau semuanya ini menyusahkan kamu, aku minta maaf," sebaik saya menamatkan kata-kata itu, Mia segera menegakkan kepalanya.
Dia merenung saya dan Andi Kamarool dengan renungan yang tajam tetapi, tidak membayangkan rasa dendam.
"Saya faham Tamar, tak ada apa yang saya mahu rahsiakan dari kamu berdua," tiba-tiba Mia bersuara membunuh keraguan hati kami.
"Cadar putih atas katil tu, cadar kepunyaan nenek di saat-saat kematiannya. Kedudukan cadar itu tidak diusik.
"Sebelum mati, nenek mengalami luka-luka di tubuh. Darah yang keluar tidak berhenti-henti, sebahagian dari darah tu terkena kain cadar," sambung Mia.
"Kasihan dia," keluh Andi Kamarool.
Mia tersenyum dan menerangkan, semasa peristiwa itu berlaku di depan matanya. Ketika itu dia baru berusia tujuh tahun.
Nenek juga memberitahu keluarga, agar mayatnya tidak dikebumikan di tanah perkuburan umum.
"Saya masih ingat kata nenek kepada orang tua lelaki saya, begini katanya. Tanam saja mayat aku di kawasan rumah kita," lanjut Mia dengan wajah yang serius.
Saya segera terfikir, aneh juga dalam dunia yang serba maju ini, masih ada orang yang mahu mayatnya dikebumikan di kawasan perumahan.
Tetapi menurut Mia, tak seorang pun antara keturunan manusia harimau itu yang berani membantah hasrat neneknya itu.
"Antara nenek dan datuk, siapa dulu yang meninggal dunia Mia," tanya Andi Kamarool.
"Menurut cerita orang tua saya, ayahnya mati jatuh ke dalam gaung di sebuah gunung. Mayatnya terus hilang, tidak dapat dikesan.
"Sejak kematian nenek, kami sekeluarga sering terdengar suara orang bercakap dalam bilik ni. Semua keturunan kami membuat kesimpulan, suara itu adalah suara nenek dan suaminya," begitulah Mia mengesahkan tentang sejarah kamar yang terdapat di sudut ruang dapur.
Sekali pandang keadaan kamar itu amat menyeramkan.
Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 169/284
BACA: SBDJ Siri 168: Rahsia Gadis Kerinci
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)
-Sentiasapanas.com
from SENTIASAPANAS https://ift.tt/3epU4dH via IFTTT
Agaknya dia sedang membayangkan dirinya berjalan berdua-duaan dengan Mia di padang lapang. Mereka berkejar-kejaran, berjatuh-jatuhan di tanah lapang. Saling gelak ketawa.
Biarlah Andi Kamarool dengan dunianya, bisik batin saya sambil mengeliat.
"Hummmmm..."
Saya menoleh ke arah Andi Kamarool yang mengeluh. Kedudukannya sudah berubah, kalau tadi dia menelentang kini dia meniarap pula. Datuk dan Haji Basilam masih seperti tadi.
Saya berubah tempat dari penjuru sebelah kanan, bergerak ke penjuru kiri dan pada saat itu sepasang mata saya tertumbuk ke arah beberapa keping sejadah yang tersangkut di dinding.
Sesungguhnya, saya tidak berminat dengan sejadah yang dilipat tiga segi serta ditindih dengan anak lesung batu. Terletak betul betul dibawah jendela yang daunnya tertutup rapat.
Kerana kedudukannya terasing dari sejadah-sejadah yang lain dan ditindih dengan anak lesung batu pula, membuat saya tidak sabar-sabar untuk melihat rupa dan bentuk sejadah tersebut.
Tanpa mahu membuang masa, anak lesung batu saya tolak, sejadah yang berlipat tiga terus ditarik dan dibentangkan atas lantai.
Bila sejadah terhampar di depan mata, saya terlihat potret harimau. Badan harimau berwarna kuning dengan belang-belang hitam berlatar belakangkan pepohon yang menghijau segar.
Saya tatap potret muka harimau untuk beberapa saat dan saya rasa sepasang telinga dan matanya bergerak.
Dan pada saat itu juga, seluruh urat saraf terasa lemah, darah jadi gemuruh dan perasaan jadi gementar.
Saya renung ke arah datuk, Haji Basilam dan Andi Kamarool, semuanya tidak merenung ke arah saya.
Cepat-cepat sejadah aneh itu saya lipat tiga kembali, lalu saya tindih dengan anak lesung batu. Tempat itu segera saya tinggalkan, bergerak perlahan-lahan ke arah Andi Kamarool.
Buat beberapa saat, saya terpaksa duduk bersila di hujung kepala Andi Kamarool untuk menenangkan perasaan dan menghilangkan darah gemuruh yang berlari dalam urat saraf.
Bila perasaan kembali normal, saya segera mendekati Haji Basilam yang secara kebetulan sudah selesai wirid.
"Kenapa muka kamu nampak cemas Tamar?"
"Tak adalah, saya macam biasa."
"Kalau begitu, aku yang salah pandang," kata Haji Basilam sinis.
Debar hati di kala itu hanya Allah saja yang tahu. Haji Basilam bangkit dari duduknya.
Kerana merasa tidak selesa, Andi Kamarool terus duduk dan kemudian berdiri. Datuk menutup Quran dan meletakkan di atas rak.
Haji Basilam melangkah ke tengah surau dengan diikuti oleh datuk. Mereka berhenti di situ.
"Sekarang kita pergi ke rumah lain. Kita bermalam di situ," kata Haji Basilam kepada datuk.
"Ayuh, kita pergi sekarang," balas datuk sambil melemparkan pandangan ke arah saya dan Andi Kamarool.
Kami (saya, Andi Kamarool dan datuk) dibawa oleh Haji Basilam menuju ke sebuah rumah yang terletak di sebelah kanan rumah batu besar.
Jaraknya dengan rumah batu besar, kira-kira sepelaung saja. Dengan tenang, Haji Basilam membuka pintu.
"Naiklah," katanya dari ambang pintu.
Datuk pijak anak tangga dengan teliti dan akhirnya tubuh datuk hilang ditelan pintu rumah.
Saya dengan Andi Kamarool saling berpandangan, siapakah yang harus naik dulu? Saya atau Andi Kamarool.
Lapang rasa dada, bila Andi Kamarool mendahului saya memijak anak tangga rumah. Saya mengekori dari belakang.
Kalau ada bencana, pasti Andi Kamarool menerima risikonya terlebih dahulu dan saya masih ada kesempatan untuk mengelak atau cabut lari.
Berada dalam perut rumah tubuh terasa sejuk sekali. Haji Basilam tidak ambil peduli kehadiran kami.
Dia asyik memberi penerangan tentang rumah papan kepada datuk. Saya lihat datuk anggukkan kepala saja.
MEJA
Rumah papan tiga bilik itu mempunyai ruang tamu yang luas. Tersedia sebuah meja bundar (bulat) yang diperbuat dari papan jati, di kelilingi empat kerusi rotan.
Di tengah bundar ada patung harimau sedang tidur dibuat dari tembikar.
Tidak jauh dari meja bundar, tersedia meja empat persegi yang dibuat dari kayu cengal beralaskan cermin tebal.
Di bawah cermin tersedia potret harimau dengan sepasang mata bersinar. Potret harimau itu nampak seperti hidup.
Kerana emosi terganggu mendorong saya bertindak, menarik kain tutup meja berwarna kuning di bawah meja bundar, lalu menutup potret harimau Sumatera itu.
"Eh tamar, jangan kamu kacau meja tu. Itu meja tulis bapa Mia, sebaiknya kamu beredar dari situ," teriak Haji Basilam. Gerak-geri saya dapat dikesannya.
"Saya tak tahu Tuk Aji."
"Aku lupa nak cakap tadi, dulu meja kaca tu di tempatkan di rumah batu, kemudian di pindahkan ke sini."
"Kenapa dipindahkan ke rumah kecil Tuk Aji?" soal Andi Kamarool.
Saya lihat Haji Basilam menggigit bibir. Ia seperti keberatan mahu menjawab pertanyaan Andi Kamarool.
"Pelik juga, dari rumah batu dipindahkan ke rumah papan," kata saya.
Dan kali ini saya lihat Haji Basilam melagakan gigi atas dengan gigi bawah beberapa kali. Dia mundar-mandir di depan kami dan akhirnya berhenti di depan saya.
"Sebabnya..." Haji Basilam tidak meneruskan kata-kata.
Dia renung muka datuk buat beberapa saat. Bila datuk anggukkan kepala, Haji Basilam pun meneruskan percakapan yang tersangkut.
"Sebabnya, Mia selalu terlihat bentuk manusia yang menyerupai bapanya membaca dan menulis di meja itu waktu tengah malam, terutama pada malam Jumaat dan Isnin. Kadang-kadang dia nampak anak harimau bermain atas meja tu."
"Haaaa..." mulut saya terlopong.
Dengan serta merta bulu roma saya berdiri. Saya segera beredar dari tepi kaca empat segi.
"Bagus jangan dekat meja itu," puji Haji Basilam.
Dia melihat saya beredar disisi tanpa mempedulikan Andi Kamarool yang sedang berbual dengan datuk.
Dari bibir jendela, saya menatap pepohon yang hijau damai di lereng bukit, hati terhibur melihat awan gemawan berarak lembut bersama kicau burung. Dedaun kelapa melintuk-lintuk disentuh bayu petang yang bertiup lembut.
Haji Basilam bergerak menuju ke arah datuk dan Andi Kamarool.
"Memang saya tak duga, abang Aji nak singgah dan bermalam di sini," suara datuk menerkam gegendang telinga saya.
"Bukan apa-apa, aku cuma nak beri pengalaman baru kepada cucu kamu dan kawannya. Aku tak mahu mereka dengar cerita yang bukan-bukan, kemudian mereka percaya dengan cerita itu lalu dihebahkan kepada orang lain, sedangkan mereka sendiri tak tengok," terang Haji Basilam.
"Maksud abang Aji?" tanya datuk.
"Mereka berdua pernah bagitau aku yang mereka pernah dengar cerita-cerita pelik dan aneh di Kerinci ni. Jadi aku mahu mereka tengok sendiri apakah cerita yang mereka dengar itu benar atau sekadar cerita saja."
"Saya faham sekarang, tapi..."
"Tapi apa?" Haji Basilam tentang biji mata datuk.
"Soalnya, beranikah budak berdua tu menghadapinya?"
"Kita tengok dulu, kalau dia orang boleh, kita biarkan. Kalau dia orang tak boleh kita suruh diorang undur."
"Saya setuju," suara datuk riang benar. Ada senyum berlari di kelopak matanya.
BULAT
Bila dialog antara Haji Baslam dengan datuk tidak dapat ditangkap oleh gegendang telinga, saya segera menoleh ke arah mereka. Ingin mengetahui kenapa mereka diam.
Dan pada saat itu saya dapati Andi Kamarool sudah berubah tempat. Dia membelek-belek kitab lama di bawah meja bulat.
Andi Kamarool mencangkung di situ, macam anjing merenung tulang.
"Berapa lama agaknya kita di sini abang Aji?"
"Ikut keadaan," sahut Haji Basilam sambil menyuruh datuk masuk ke bilik tengah untuk berehat.
"Abang Aji bilik mana?"
"Aku di bilik dekat pintu masuk."
"Kalau begitu, budak-budak berdua di bilik sebelah kiri," datuk menoleh ke arah saya dan Andi Kamarool, sebelum dia merenung ke arah bilik yang terbuka sebelah.
Di sebelah kanan pintu (lebih tetapnya dinding sebelah luar) tersangkut sebilah sundang. Di hujung sundang tergantung pedang lama tanpa sarung. Mata pedang nampak berkarat.
Melihat pintu bilik yang terbuka separuh, sundang dan pedang tanpa sarung membuat hati saya berat sekali untuk menginap dibilik tersebut.
"Saya dengan Andi tidur dibilik itu, Tuk Aji," saya meluruskan jari telunjuk ke arah pintu bilik yang terbuka separuh.
Pertanyaan saya tidak dijawab oleh Haji Basilam. Dia hanya tersenyum.
"Belum tentu kamu berdua boleh tidur di situ," jawapan dari Haji Basilam membuat jantung saya berdebar. Seribu persoalan menari-nari dalam kotak minda saya.
"Habis kami tidur di mana?" Andi Kamarool minta kepastian.
"Aku mahu kamu berdua tidur di anjung rumah batu."
"Anjung rumah batu mana Tuk Aji," potong saya.
"Di anjung rumah batu Mia."
"Minta maaf," celah Andi Kamarool.
Haji Basilam ketawa, datuk menggelengkan kepala mendengar ungkapan yang diluahkan oleh Andi Kamarool.
"Jangan mudah mengalah sebelum mencuba, kamu berdua boleh tahu siapa Mia yang sebenar."
Saya dan Andi Kamarool kerutkan kening dan serentak kami merenung muka Haji Basilam dengan seribu persoalan.
Ternyata reaksi kami tidak mengejutkan Haji Basilam, malah dia mempamerkan senyum sinis.
Tanpa mahu mengikuti perkembangan selanjutnya, datuk terus melangkah ke dalam kamar yang dikhaskan untuknya.
Haji Basilam mengikuti datuk sehingga di ambang pintu bilik.
"Aku nak bawa budak-budak ni keluar."
"Silakan abang Aji," sahut datuk dari dalam kamar.
Kerana sudah tahu matlamatnya, saya dan Andi Kamarool keberatan memenuhi ajakan Haji Basilam itu. Walaupun dia sudah berada di muka pintu.
"Mari, kenapa diam di situ," suara Haji Basilam lembut. Dan kami tidak berupaya membantah. Akur dengan kemahuannya.
Saya dan Andi Kamarool mengekori Haji Basilam menuju ke rumah batu besar. Lagi sekali kami terdampar di ruang tamu rumah batu.
Bila berdepan dengan Mia, keresahan di hati pun berakhir. Jauh di sudut hati, saya amat mengagumi kecantikannya.
Dia kelihatan lemah-lembut dan bersopan santun. Saya kira Andi Kamarool juga sependapat dengan saya.
"Si Andi dan Tamar nak melawat kawasan rumah kamu, Mia."
"Boleh ayah bawalah."
"Begini Mia, kamu sendiri yang bawa mereka."
"Ayah nak ke mana?"
"Aku nak berehat, lagipun mereka nak tidur di anjung rumah kamu," kata Haji Basilam sambil bangun.
Tanpa mahu merenung ke arah saya dan Andi Kamarool, Haji Basilam melangkah keluar dari ruang tamu.
Saya dan Andi Kamarool termanggu kerana tidak menduga Haji Basilam membuat keputusan begitu drastik sekali.
Sepasang biji mata Mia silih berganti menatap kami. Dia bagaikan tahu apa yang bergolak dalam lubuk hati saya dan Andi Kamarool.
"Cakap dengan jujur, kamu berdua pernah mendengar cerita yang pelik-pelik tentang aku," soal Mia.
Serentak kami gelengkan kepala.
"Ayah tak cerita apa-apa?"
"Tak ada," jawab kami serentak.
GARU
Buat beberapa detik Mia menggaru-garu pangkal dagunya dengan jari kelingking. Kemudian dia menarik nafas kelegaan. Mia puas hati dengan penjelasan yang kami luahkan.
"Mari," Mia renung muka kami sekali lagi. Ia terus bangun dari kerusi dan melangkah ke pintu.
Kami terus mengekorinya, sebaik sampai di halaman, Mia tidak meneruskan langkah. Dia terus duduk dibangku panjang.
"Kenapa Mia? Kamu sangsi dengan kami," tanya saya.
"Tidak," dia terus bangun.
"Tapi aku..."
"Tapi apa Mia?" potong Andi Kamarool.
Mia senyum dengan sepasang mata yang cantik, bercahaya menampar wajah Andi Kamarool.
Hati saya terus berdebar. Mia terlalu banyak berteka teki dalam hal ini, fikir saya dalam hati. Rasa meluat dan benci kepadanya mula bermain dalam diri.
"Terus terang saja dengan kami Mia," saya merayu.
"Kalau jumpa benda-benda ganjil jangan terkejut. Aku tahu ada pelbagai cerita tentang rumah ni, kerana kamu datang bersama ayah, aku yakin kamu ikhlas, aku harap kamu berdua dapat mencari perkara yang ganjil tu," tambah Mia.
"Kami faham Mia, cerita di luar kadang-kadang lebih hebat dari cerita sebenar. Memang adat manusia suka menambah cerita," Andi Kamarool memberikan pendapat.
"Barangkali cakap Andi betul," balas Mia bersama senyuman dan jelingan manja ke arah Andi Kamarool yang wajahnya mirip pelakon Mustapha Kamal (semasa muda dulu).
Jelingan dan senyuman segera dibalas oleh Andi Kamarool dan Mia nampak tergamam sedikit.
Saya kira, antara mereka ada getaran rasa yang terpancar dari senyuman dan kerlingan.
"Mari kita mulakan."
"Ayuh," jawab saya dan Andi Kamarool serentak.
Untuk melawat seluruh kawasan rumah batu lama itu, perjalanan di mulakan dari sebelah kiri halaman menuju ke kanan.
Berjalan-jalan di kawasan rumah yang luas, di bawah sinar matahari petang yang memancar lembut memang menyeronokkan. Tetapi sebagai manusia saya tetap berhati-hati.
"Mia duduk seorang di sini?" saya bertanya dalam usaha mengatasi rasa jemu berjalan.
"Iya saya tingal seorang. Kenapa Tamar tanya perkara macam tu?"
"Sengaja tanya, saya kira Mia seorang perempuan yang berani."
Mia terdiam, langkah yang rancak diperlahankannya. Kicau burung terus mengasak lubang telinga kami. Di udara kelihatan helang liar terbang rendah.
"Keluarga saya percaya, saya dikawal oleh nenek sendiri. Dalam bahasa di sini sebut Opung," penjelasan yang diungkapkan oleh Mia itu membuat kami bingung.
Haji Basilam tidak pernah menyebut tentang nenek Mia. Saya renung ke kiri dan ke kanan dan ke arah rumah batu, mudah-mudahan biji mata saya dapat mengesan rupa paras nenek Mia. Harapan saya tidak menjadi kenyataan.
"Tapi, sejak tadi kami tak nampak nenek Mia?" Andi Kamarool pula bertanya dalam nada suara yang membayangkan rasa cemas.
"Dia datang bila dipanggil."
"Kami ingin bertemu dengannya Mia," saya hulurkan permintaan.
"Datuk nenek tidak datang secara fizikal."
"Kenapa begitu Mia?" saya mula cemas.
"Datuk dan nenek saya sudah mati."
"Huhhhhh..." keluh saya.
Seluruh sendi kaki terasa lemah. Bagaikan tidak berdaya mahu melangkah. Mahu saya nyatakan pada Mia supaya membatalkan saja melawat kawasan rumahnya.
"Mia kita berhenti di sini."
Permintaan saya tidak dihampakan. Mia sedia berhenti di bawah pokok besar dan duduk atas batang kayu tumbang yang terdapat di situ.
"Mia, kamu harus berterus terang dengan kami. Cerita kamu menimbulkan macam-macam sangkaan buruk di hati," begitu spontan Andi Kamarool menyuarakan suara hatinya.Tanpa segan-segan dia terus duduk.
"Pada kamu berterus terang tetapi, kami tidak dapat menangkap maksud dari kata-kata kamu, Mia."
"Jadi, kamu mahu aku cerita cara terang-terangan Andi?"
"Iya, sudah mestinya begitu."
"Semua keluarga percaya, datuk nenek kami keturunan manusia harimau. Bapa saya, emak saya, adik beradik dan saya memang manusia keturunan harimau. Apa kamu berdua sudah puas dengan penjelasan ini, mari aku tunjukkan buktinya."
Sebelum menyahut pelawannya itu, saya dan Andi Kamarool didakap keresahan. Saya melangkah ke kiri dan ke kanan di hujung batang kayu. Andi Kamarool, sekejap duduk, sekejap bangun. Mia tetap tenang.
"Macam mana! Setuju ikut aku?"
Mia minta kepastian. Kami masih belum dapat memberikan jawapan pasti.
"Sekarang macam mana, kamu berdua setuju atau tidak?" ulang Mia.
"Setuju," sahut saya.
Andi Kamarool terkejut dengan tindakan saya itu.
"Kalau dah setuju mari ikut saya."
"Ke mana Mia?" Andi Kamarool mula ragu-ragu.
"Berpatah balik ke rumah batu."
"Jum..." saya memberi keputusan muktamad.
Kami terus mengikuti Mia. Anehnya, dia membawa ke bahagian belakang rumah dan kami di suruh masuk ikut pintu dapur, bukannya ikut pintu hadapan.
Ini membuat perasaan saya semakin cemas. Ruang dapur yang luas, bersih dan teratur saya renung setiap sudut.
Pinggan mangkuk, cawan dan piring dari luar negeri tersusun rapi dalam rak. Saya dan Andi Kamarool mengambil sikap membisu.
SUDUT
Mia membawa kami ke sebuah bilik di sudut ruang dapur. Dengan perlahan-lahan dia menolak daun pintu.
Memang, Mia tidak berusaha untuk masuk ke kamar tersebut. Malah dia mengingatkan saya dan Andi Kamarool supaya jangan menyentuh papan atau pintu kamar.
Dalam kamar yang agak luas itu tersedia sebuah katil besi, tilam yang ditutup dengan kain cadar berwarna putih. Ada percikan darah yang sudah kering pada cadar tersebut.
"Nampaknya, bilik ini tidak digunakan."
"Memang betul cakap kamu Tamar," Mia renung biji mata saya.
"Dulu, siapa yang tinggal di sini Mia?" Andi Kamarool pula bertanya.
"Ini bilik nenek. Sejak dia mati, bilik ini terus kosong, tak ada siapa yang mahu duduk di situ. Orang tua saya dan abang sendiri tak suka melihatnya, kecuali saya sekali-sekala datang menjenguk dari luar. Saya tak berani masuk."
Penjelasan dari Mia membuat saya dan Andi Kamarool undur dua tiga tapak ke belakang. Tidak mahu mendekati dinding atau pintu bilik.
"Kesan darah di cadar tu, darah siapa Mia?"
Akibat pertanyaan yang saya ajukan, Mia menarik nafas dalam-dalam. Ada keresahan dalam hati terpamer di wajahnya.
Dia seperti kurang senang dengan tindak tanduk saya yang banyak bertanya.
Buat beberapa ketika, Mia menundukkan kepalanya merenung lantai simen dapur. Dia seperti bertafakur seolah-olah mengasingkan dirinya dengan kami dan dunia luar.
Saya dan Andi Kamarool segera mempersiapkan diri untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal terjadi.
Manalah tahu, dengan tiba-tiba Mia menjelma menjadi harimau betina lalu membaham kami.
Sudah lima minit masa berlalu, keadaan Mia tetap seperti tadi. Situasi begini membuat degup jantung saya dan Andi Kamarool bertambah hebat.
Keadaan ruang bertambah suram kerana matahari sudah pun jatuh di kaki langit. Bebunga senja mula menguasai kawasan sekitar rumah.
"Mia, kalau semuanya ini menyusahkan kamu, aku minta maaf," sebaik saya menamatkan kata-kata itu, Mia segera menegakkan kepalanya.
Dia merenung saya dan Andi Kamarool dengan renungan yang tajam tetapi, tidak membayangkan rasa dendam.
"Saya faham Tamar, tak ada apa yang saya mahu rahsiakan dari kamu berdua," tiba-tiba Mia bersuara membunuh keraguan hati kami.
"Cadar putih atas katil tu, cadar kepunyaan nenek di saat-saat kematiannya. Kedudukan cadar itu tidak diusik.
"Sebelum mati, nenek mengalami luka-luka di tubuh. Darah yang keluar tidak berhenti-henti, sebahagian dari darah tu terkena kain cadar," sambung Mia.
"Kasihan dia," keluh Andi Kamarool.
Mia tersenyum dan menerangkan, semasa peristiwa itu berlaku di depan matanya. Ketika itu dia baru berusia tujuh tahun.
Nenek juga memberitahu keluarga, agar mayatnya tidak dikebumikan di tanah perkuburan umum.
"Saya masih ingat kata nenek kepada orang tua lelaki saya, begini katanya. Tanam saja mayat aku di kawasan rumah kita," lanjut Mia dengan wajah yang serius.
Saya segera terfikir, aneh juga dalam dunia yang serba maju ini, masih ada orang yang mahu mayatnya dikebumikan di kawasan perumahan.
Tetapi menurut Mia, tak seorang pun antara keturunan manusia harimau itu yang berani membantah hasrat neneknya itu.
"Antara nenek dan datuk, siapa dulu yang meninggal dunia Mia," tanya Andi Kamarool.
"Menurut cerita orang tua saya, ayahnya mati jatuh ke dalam gaung di sebuah gunung. Mayatnya terus hilang, tidak dapat dikesan.
"Sejak kematian nenek, kami sekeluarga sering terdengar suara orang bercakap dalam bilik ni. Semua keturunan kami membuat kesimpulan, suara itu adalah suara nenek dan suaminya," begitulah Mia mengesahkan tentang sejarah kamar yang terdapat di sudut ruang dapur.
Sekali pandang keadaan kamar itu amat menyeramkan.
Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 169/284
BACA: SBDJ Siri 168: Rahsia Gadis Kerinci
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)
-Sentiasapanas.com
0 comments:
Post a Comment